«Το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι το Υπουργείο που έχει καθοριστική συμβολή στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για την οικονομία της χώρας. Δεν είναι το Υπουργείο της “ακρίβειας”» υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος χθες, κατά τη συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Ενσωμάτωση του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 κατά το μέρος που αφορά τους αποκλεισμένους διευθυντές και άλλες επείγουσες διατάξεις» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Για τον έλεγχο των τιμών, ο υπουργός προανήγγειλε ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε υποδομές και προσωπικό καθώς και συνεργασία με τον υπουργό Εσωτερικών και την Ένωση των Περιφερειών Ελλάδας για την ενδυνάμωση των ελέγχων στην επαρχία. Υπογράμμισε πως «άλλο είναι το θεμιτό κέρδος και άλλο η αισχροκέρδεια».

Ο κ. Θεοδωρικάκος, εισαγωγικά τόνισε πως η αποστολή του στο Υπουργείο Ανάπτυξης είναι το Υπουργείο να έχει καθοριστική συμβολή στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για την οικονομία της χώρας. «Δεν είναι το Υπουργείο της “ακρίβειας”, είναι το Υπουργείο που οφείλει να συμβάλλει στην οριστική διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που στη δική μου αντίληψη έχει ως βασικό χαρακτηριστικό την επαναβιομηχάνιση της χώρας. Την καθοριστική αύξηση του ΑΕΠ και την απασχόληση στην ελληνική βιομηχανία. Την ενίσχυση της καινοτομίας, της έρευνας, της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης με στόχο η ελληνική βιομηχανία να γίνει πολύ πιο ανταγωνιστική και να πετύχει να δημιουργήσει ακόμα περισσότερες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Βασική αποστολή μας είναι να κρατήσουμε εδώ τα ελληνόπουλα και να συνδράμει μέσα από την έρευνα και την αξιοποίησή της στην εφαρμοσμένη οικονομία της γενιάς του έφυγε τα χρόνια της κρίσης» επισήμανε και προσέθεσε πως το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσα από τις Γενικές του Γραμματείες έχει έναν ευρύτερο ρόλο «στο να είναι διατηρήσιμη η οικονομική ανάπτυξη και στο να μειώνονται οι κοινωνικές ανισότητες μέσα από μια δικαιότερη κατανομή του πλούτου και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών».

Αναφορικά με τα θέματα της αγοράς και των τιμών, ο υπουργός είπε πως από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του, ήρθε σε επικοινωνία και σε «πραγματική συζήτηση» με όλους τους βασικούς φορείς της αγοράς, διευκρινίζοντας ότι «το Υπουργείο Ανάπτυξης σχετίζεται κυρίως με την αντιμετώπιση του πληθωρισμού τροφίμων και ειδών βασικής διαβίωσης». «Δεν ανήκουν στο Υπουργείο αυτό, οι τιμές της ενέργειας που είναι ένα πολύ σοβαρό κομμάτι που αφορά το κόστος ζωής, δεν ανήκουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης οι τιμές των εισιτηρίων των πλοίων όπως και μια άλλη σειρά θεμάτων- γενικά η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών είναι θέμα συνολικής πολιτικής» ανέφερε.

Στο επίκεντρο της πολιτικής μας είναι οι συμπολίτες μας που δοκιμάζονται και τα φέρνουν δύσκολα, είπε ο κ. Θεοδωρικάκος και προσέθεσε: «Για το τμήμα που αφορά το εμπόριο, τα σούπερ μάρκετ, τις οργανωμένες αγορές διατροφής και βασικών ειδών διαβίωσης, από την πρώτη ημέρα ήρθαμε σε επαφή με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και είμαστε αποφασισμένοι να ενισχύσουμε το έργο της με όλες τις δυνάμεις μας. Να της παρέχουμε ότι μας ζητηθεί σε επίπεδο υποδομών και προσωπικού ώστε να μπορούν να κάνουν καλύτερα την δουλειά τους. Γιατί η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρέπει να έχει έναν πολύ μεγάλο ρόλο στο να δουλέψει ο ανταγωνισμός. Ταυτόχρονα ως Πολιτεία και εγώ προσωπικά είμαι αποφασισμένος να ενισχύσω τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που έχουν αρκετά προβλήματα και στην επαρχία, όπου θεωρώ ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά αδύναμα». Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός προανήγγειλε ότι το επόμενο διάστημα θα συνομιλήσει με τον υπουργό Εσωτερικό και με την Ένωση των Περιφερειών Ελλάδας καθώς όπως είπε «δεν είναι δυνατόν οι περιφερειακές υπηρεσίες να μην μπουν σε αυτή τη μάχη». «Από την πρώτη στιγμή έχουμε καταστήσει σαφές ότι θέλουμε τη συνεργασία με την υγιή επιχειρηματικότητα. Το κέρδος είναι θεμιτό και απαραίτητο για να κινηθεί η αγορά, είναι το κίνητρο της αγοράς- δεν μπορεί να το διαμονοποιούμε, όμως η αισχροκέρδεια δεν είναι αποδεκτή τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος. Γι΄ αυτό τον λόγο αυστηροποιήθηκαν τα ανώτερα όρια των προστίμων και σε ό,τι αφορά το πλαφόν κέρδους από το ένα το ππήγε στα πέντε εκατομμύρια ευρώ ενώ όταν πραγματοποιούνται προωθητικές ενέργειας σε προϊόντα που το τελευταίο τρίμηνο έχουν προβεί σε ανατίμηση το πρόστιμο ανέβηκε από τα δύο στα έξι εκατομμύρια ευρώ, όπως σημείωσε ο υπουργός και προσέθεσε: «Μέτρα, που θα έπρεπε να είχαν βρει την στήριξη όλης της αντιπολίτευσης- υπάρχουν πράγματα στα οποία μπορούμε να συμφωνούμε και δεν είναι κακό».

Παρουσιάζοντας τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν την ενσωμάτωση του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 για τον αποκλεισμό φυσικών προσώπων από θέσεις διευθυντών, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ότι απαιτήθηκε να υπάρξει διάλογος με τους φορείς για αυτό είχε αφαιρεθεί από προηγούμενο νομοσχέδιο και πως όπως διαμορφώθηκε το πλαίσιο έχει σχεδόν την καθολική αποδοχή όλων. Σημείωσε ότι το πώς θα οριστεί η ουσία του ρυθμιστικού πλαισίου είναι εθνική ευθύνη, δεν εκπορεύεται από την Οδηγία, η οποία δίνει την κατεύθυνση να υπάρχει προστασία όλων των συναλλασσόμενων με τις εταιρείες και τα υποκαταστήματά τους με στόχο την αποτροπής της οποιαδήποτε δόλιας και καταχρηστικής συμπεριφοράς. Υπογράμμισε ότι για τον σκοπό αυτό αξιοποιούνται πληροφορίες που παρέχονται και από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ. Εκτίμησε, πως διαμορφώνεται ένα ισχυρό πλαίσιο τόσο για τις εταιρείες αλλά και για τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου που συναλλάσσονται μαζί τους.

Απαντώντας στην ερώτηση γιατί στα κωλύματα ορισμού διευθυντή προβλέπεται ο αποκλεισμός για κάποια έτη προσώπου που έχει καταδικαστεί για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση ή τρομοκρατικές πράξεις, ο υπουργός είπε ότι «η τρομοκρατία έχει πλοκάμια παντού και πιστεύω ότι είναι υποχρεωτικό αυτό να συμπεριληφθεί στον νόμο» μαζί με τις άλλες αξιόποινες πράξεις. Διαφώνησε ότι το ύψος των προστίμων που επιβάλλονται σε αποκλεισμένους διευθυντές και επιχειρήσεις είναι μικρό. Διευκρίνισε ότι τα στοιχεία που θα υπάρχουν στο Μητρώο Αποκλεισμένων Διευθυντών θα είναι προσβάσιμα από όλες τις δημόσιες Αρχές, την Επιτροπή Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, από το σύστημα Διασύνδεσης Μητρώων Επιχειρήσεων καθώς και από ιδιώτες εφόσον έχουν ειδικό έννομό συμφέρον. Συνεπώς η εταιρεία που προσλαμβάνει ένα στέλεχος και προτίθεται να του αναθέσει μια τόσο υπεύθυνη θέση και έχει έννομο συμφέρον και τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό το Μητρών του ΓΕΜΗ και επομένως θα αποφύγει να προσλάβει ένα πρόσωπο που είναι αποκλεισμένο.

Αναφορικά με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που αφορούν τις εταιρείες του Αναπτυξιακού Νόμου, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ότι ήταν απολύτως απαραίτητες. Αφορά περίπου 60 επιχειρήσεις εκ των οποίων 15 έχουν υποβάλλει προτάσεις στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου για να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο και οι υπόλοιπες 45 έχουν καταθέσει προτάσεις στις περιφέρειες, περιλαμβανόμενου και του Υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης.

Σχετικά με τις διατάξεις για την «Έκθεση της Λαμίας», ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ότι «με την ανάληψη των καθηκόντων μου, συνειδητοποίησα ότι αυτό το θέμα πρέπει να λυθεί άμεσα. Δεν μπορεί να συνυπάρχουν δύο καθεστώτα». Προσέθεσε πως ο φορέας «είναι “προικισμένος” με την ένταξη ενός σπουδαίου έργου 48 εκατ. ευρώ που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, που έχει δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και με προφανείς θετικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή» και άμεσα με το σημαντικό ιστορικό τοπόσημο των Θερμοπύλων, που θα αναδειχθεί. Διαφώνησε ότι με τις διατάξεις αυτές προωθείται ή υποκρύπτεται η οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση καθώς στον νέο φορέα, ο πλειοψηφικός μέτοχός της είναι ο Δήμος Λαμιαίων, η Περιφέρεια και το Επιμελητήριο. Όπως είπε υπήρξε διάλογος, οι νομικοί σύμβουλοι του Υπουργείου συζήτησαν τόσο με τον πρόεδρο της Ανώνυμης Εταιρείας του φορέα της Έκθεσης της Λαμίας, όσο και με τη γενική γραμματέα του Δήμου και με τον πρώην δήμαρχο που τυγχάνει να είναι και νομικός σύμβουλος του φορέα. Αναφορικά με τις οφειλές του παρελθόντα φορέα και την πρόταση να μην βαρύνουν τον νέο, ο κ. Θεοδωρικάκος ξεκαθάρισε ότι «είμαι διατεθειμένος να βοηθήσω στο πλαίσιο όμως εφαρμογής του Συντάγματος». «Δεν θα συμφωνήσω σε θέσεις που θα λένε ότι δεν εφαρμόζουμε την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, δεν πρόκειται να βάλω υπογραφή» είπε και προσέθεσε ότι αυτό «που μπορώ από τώρα να κάνω, και το λέω, είναι σε συνεννόηση με τον υπουργό Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας, για τις οφειλές που έχει ο φορέας προς το κράτος να υπάρξει μια ρύθμιση από δύο σε τρία έτη».