Θετική γνώμη επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας με τίτλο «Έγκριση Σχεδίου Σύμβασης για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου «DHC-515»» διατύπωσαν κατά την ακρόασή τους, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, οι ενδιαφερόμενοι φορείς.

Ο αρχιπύραρχος Δημ. Αντωνάκης, διευθυντής της Διεύθυνσης Δασοπυρόσβεσης το αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος, τόνισε ότι η δράση προμήθειας των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών αναμένεται να έχει υψηλό βαθμό συμβολής, τόσο στην κάλυψη των αναγκών όσο και την επίτευξη της καλύτερης ετοιμότητας, απόκρισης και μέγιστης επάρκειας του Πυροσβεστικού Σώματος και του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της χώρας. Όπως είπε, τα υπό προμήθεια αεροσκάφη θα έχουν διττό ρόλο, συμβάλλοντας τόσο σε μέτρα πρόληψης όσο και αντιμετώπισης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών, που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή. Παρατήρησε μάλιστα ότι ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας που καθιστά αναγκαία την ανανέωση και εκσυγχρονισμό του εναέριου στόλου είναι και η αυξητική τάση στη συχνότητα εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων. [..] Είναι ενδεικτικό ότι λόγω της κλιματικής αλλαγής οι ανάγκες των χωρών είναι ιδιαίτερα αυξημένες, ακόμα και για χώρες που δεν αντιμετώπιζαν τέτοιους κινδύνους, ενώ παράλληλα έχει μεγαλώσει η διάρκεια της περιόδου εκδήλωσης των πυρκαγιών στην χώρα» είπε ο κ. Αντωνάκης.

Επισήμανε τέλος ότι «ένας ισχυρός στόλος ιδιόκτητων εναέριων μέσων πυρόσβεσης θα συμβάλλει σημαντικά στη δραστική μείωση των μισθώσεων αεροσκαφών και θα μειώσει δραστικά και την οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται αυτή τη στιγμή η χώρα».

Ο Κων. Τσίγκας, πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών ΠΣ, εξέφρασε την ικανοποίηση της Ένωσης στο γεγονός ότι επιτέλους, μετά πολλά χρόνια, θα πραγματοποιηθεί αγορά νέων εναέριων πυροσβεστικών αεροσκαφών DHC-515: «Η συγκεκριμένη προμήθεια θα συμβάλλει στην αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας και απόδοσης των εναέριων μέσων και του πυροσβεστικού εναέριου στόλου, και θα ενισχύσει περαιτέρω το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, με απώτερο σκοπό την επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης σε όλους τους τομείς για τη χώρα» είπε ο κ. Τσίγκας.

Ο Δ. Σταθόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων ΠΣ, είπε ότι σήμερα, δυστυχώς, έχουμε γερασμένο εναέριο στόλο, οχήματα και προσωπικό, σημειώνοντας ότι η ομοσπονδία αντιμετωπίζει θετικά το προτεινόμενο σχέδιο νόμου.

Ο αντισμήναρχος, Δημ. Ρώτας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων στρατιωτικών (ΠΟΜΕΝΣ) είπε ότι η ομοσπονδία τάσσεται υπέρ της ανανέωσης του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών, σημειώνοντας ότι «δεν θα πρέπει να ξεχαστεί ο μεγαλύτερος πολλαπλασιαστής ισχύος που δεν είναι άλλος από το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων».

Ο αρχιπύραρχος Αν. Μιχαλόπουλος, υποδιοικητής στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων του ΠΣ είπε ότι η μίσθωση εναέριων μέσων κοστίζει στον ελληνικό λαό, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι η αντικατάσταση και συμπλήρωση του εθνικού εναέριου στόλου με τα DHC-515 θα βοηθήσουν προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ο Χρ. Κουστέρης, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Μηχανικών Αεροσκαφών (ΣΕΜΑ) είπε ότι η προμήθεια των νέων αεροσκαφών θα ενισχύσει ουσιαστικά τις υποδομές πυρόσβεσης, ενώ κάλεσε τους συναρμόδιους υπουργούς να προχωρήσουν στην κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων στους μηχανικούς αεροσκαφών.

Η Μ. Αρβανίτη, αναπληρώτρια γγ της Εθελοντικής Ομάδας Δασοπροστασίας Πυρόσβεσης Ηλιούπολης (ΕΟΔΠΗ) μίλησε για ιστορική στιγμή καθώς μετά από 50 έτη, ενισχύεται ο στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών.

Τέλος, ο Ιάσων Αλιφέρης, γγ της Ένωσης Πτυχιούχων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών ΠΣ είπε ότι η ενίσχυση του εναέριου στόλου «ενισχύσει την εικόνα της χώρας ως προς την εξειδίκευση που διαθέτει σε θέματα διαχείρισης καταστροφών και κρίσεων, καθιστώντας την ακόμα ισχυρότερη σε επίπεδο ευρωπαϊκής και διεθνούς διπλωματίας».

Σε παρέμβασή του, ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευ. Τουρνάς, αναφέρθηκε στο στρατηγικό σχέδιο ΑΙΓΙΣ για την ενίσχυση του συνόλου του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, επισημαίνοντας ότι πέραν των 7 αεροσκαφών «515» περιλαμβάνεται η αναβάθμιση επτά παλαιών αεροσκαφών «415». Όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, θα έχουμε 14 σύγχρονα αεροσκάφη, τύπου 515, τα οποία θα μπορούν να επιχειρούν στην αεροπυρόσβεση είπε ο κ. Τουρνάς.

Αναφερόμενος στην πρόβλεψη του ΑΙΓΙΣ για την προμήθεια ελικοπτέρων, εξέφρασε την εκτίμηση ότι «στο επόμενο δεκαήμερο θα υπογραφεί σύμβαση για την προμήθεια τριών τέτοιων ελικοπτέρων, που θα χρησιμοποιηθούν, κυρίως για αεροδιακομιδές, έρευνα-διάσωση, και πρώτη ανταπόκριση, και δευτερευόντως για την αεροπυρόσβεση, και σε δεύτερη φάση έρχεται ένα άλλο μεγάλο πρόγραμμα που περιλαμβάνει 10 επίσης ελικόπτερα μεσαίου τύπου, που χρηματοδοτούνται πάλι από το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ, τα οποία θα συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση».

Μίλησε μάλιστα για αλλαγή στον χάρτη του αεροπορικού δυναμικού, καθώς θα έχουμε ένα κράμα με 14 ιδιόκτητα εθνικά αεροσκάφη, 13 ελικόπτερα, τρία αεροσκάφη για την επιτήρηση και την έγκαιρη προειδοποίηση, καθώς και τρεις τύπους μη επανδρωμένων αεροσκαφών UAVs που θα συμβάλλουν στην επιτήρηση και έγκαιρη προειδοποίηση.

Ερωτηθείς από βουλευτές για το τι θα πράξει η κυβέρνηση μέχρι την υλοποίηση των προγραμμάτων, ο κ. Τουρνάς σημείωσε ότι όντως, δεν θα τα έχουμε όλα τα μέσα αύριο, ακόμα και εάν υπογράψουμε στο επόμενο δεκαήμερο, για τα τρία ελικόπτερα. «Δεν θα τα έχουμε πριν από ενάμισι με δύο χρόνια. Διότι οι γραμμές παραγωγής καθυστερούν να ενεργοποιηθούν και να αποδώσουν. Φανταστείτε ένα αυτοκίνητο παραγγέλνουμε και δεν το παραλαμβάνουμε πριν από έξι με 10 μήνες» είπε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε ωστόσο ότι στα προηγούμενα εναέρια μέσα θα προστεθούν και 25 αμφίβια αεροσκάφη, που είναι στην τελική φάση του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία όταν θα υπογράψουμε θα ξέρουμε ότι [..] σε ένα χρόνο θα αρχίσουμε να παραλαμβάνουμε αεροσκάφη.

Όπως είπε ο κ. Τουρνάς, μέχρι την υλοποίηση των προγραμμάτων «πάμε σε μισθώσεις». Αφού σημείωσε ότι οι τρέχουσες συμβάσεις έχουν λήξει, είπε ότι «είμαστε στην τελική φάση και περιμένουμε την απάντηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να προχωρήσουμε, και να στείλουμε την τελική έγκριση της προμήθειας στην NSPA, η οποία εκτελεί αυτούς τους διαγωνισμούς». Ο υφυπουργός σημείωσε ότι «θα είναι επίσης ένα κράμα εναέριων μέσων, αεροσκαφών και ελικοπτέρων, που θα συμβάλλει σημαντικά και θα είναι περίπου από 45 έως 50 (εναέρια μέσα). «Αυτή η προσπάθεια ξεκίνησε από τον περασμένο Οκτώβριο διαρκεί μέχρι και σήμερα, και εντός της εβδομάδας θα έχει ολοκληρωθεί. Άρα, την επόμενη εβδομάδα θα πάει η NSPA να προχωρήσει με τους σαμπ κόντρακτορς, να προχωρήσουν στις υπογραφές των επιμέρους συμβάσεων για τα εναέρια μέσα που θα μας βοηθήσουν το καλοκαίρι».

Τόνισε μάλιστα ότι ο σχετικός σχεδιασμός του πυροσβεστικού σώματος θα τηρηθεί 100%. «Η πολιτική ηγεσία, είμαστε εδώ, για να ικανοποιήσουμε αυτή την επιχειρησιακή απαίτηση όπως έχει προβληθεί, διογκωμένη τα τελευταία χρόνια, από το Πυροσβεστικό Σώμα, όμως βρίσκουμε τους πόρους και βοηθάμε και συμβάλουμε ώστε να έχουν τα εργαλεία που χρειάζονται για να κάνουν τη δουλειά τους. Λέω διογκωμένα διότι έχει αυξηθεί η ζήτηση σε όλες τις χώρες τής Μεσογείου, και επομένως και οι μισθώσεις έχουν αυξηθεί από όλες τις χώρες και δυστυχώς αυξάνουν το κόστος χρόνο με το χρόνο. Γι’ αυτό είναι ανάγκη να προχωρήσουμε στην ενίσχυση του δικού μας εναέριου στόλου και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο προχωράμε σε αυτή την σύμβαση προμήθειας των εφτά Καναντέρ» υπογράμμισε ο κ. Τουρνάς.

Εξάλλου, ο κ. Τουρνάς είπε ότι στα 39 υποπρογράμματα του ΑΙΓΙΣ περιλαμβάνονται και 400 οχήματα που «σύντομα θα συμβασιοποιηθούν» για την ενίσχυση του πυροσβεστικού σώματος, και τα οποία αποτελούν μέρος ενός προγράμματος 1.800 οχημάτων, αξίας, κοντά στα 360 εκατομμύρια ευρώ.

Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό επί της αρχής «κατά πλειοψηφία» με τους βουλευτές της ΝΔ να ψηφίζουν «ναι» και τους παρόντες βουλευτές της αντιπολίτευσης να «επιφυλάσσονται».