Πρωτότυπο πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδαγωγών που εργάζονται σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, σχετικά με ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη και την υποστήριξη μικρών παιδιών, πρόκειται σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το υπό διαμόρφωση πρόγραμμα του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ξεκίνησε ήδη τις εργασίες του, σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα Πρώιμης Παιδικής Αγωγής και Φροντίδας και μια πολυμελή ομάδα πανεπιστημιακών, προκειμένου να σχεδιαστεί ο νέος τρόπος προσέγγισης των παιδιών και τα νέα δεδομένα που θα πρέπει να γνωρίζουν οι παιδαγωγοί. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πλαισιωθούν από ειδικά εκπαιδευμένους ψυχολόγους οι οποίοι θα συντονίζουν ομάδες συμβουλευτικής γονέων στα πρώτα και πλέον κρίσιμα στάδια της ζωής των παιδιών τους.

Την Πέμπτη, πραγματοποιήθηκε η εναρκτήρια συνάντηση εργασίας του Προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, παρουσία της υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφίας Ζαχαράκη, του πρύτανη του Πανεπιστήμιου, Παναγιώτη Καλδή, του αντιπρύτανη Έρευνας και Καινοτομίας, Πέτρου Καλαντώνη και του επιστημονικά υπεύθυνου του προγράμματος και ορόεδρο του τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Κωνσταντίνου Πετρογιάννη. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το ορόγραμμα, θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 100 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αρχής γενομένης από τον ερχόμενο Μάρτιο με διάρκεια έως τον Μάιο του 2026 και στη συνέχεια σε συνεργασία και με το υπουργείο Εσωτερικών, θα εφαρμοστεί πανελλαδικά. Σύμφωνα με το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, «πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο, για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει ολιστικά τη λειτουργία των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών».

Οι άξονες πάνω στους οποίους θα αναπτυχθούν οι δράσεις είναι οι εξής:

Επιμόρφωση των παιδαγωγών σε ζητήματα ανάπτυξης των παιδιών. Οι παιδαγωγοί πρώιμης παιδικής ηλικίας θα ενημερωθούν για τους τέσσερις βασικούς τομείς ανάπτυξης των παιδιών, δηλαδή τη γνωστική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική και κινητική ανάπτυξη, καθώς και τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης αναπτυξιακών δυσκολιών καθώς και της πρώιμης παρέμβασης. Επίσης, θα υπάρξει επιμόρφωση των παιδαγωγών για την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς με στόχο την εξασφάλιση ποιοτικής και ισότιμης αγωγής και φροντίδας για τα παιδιά με αναπηρία ή αναπτυξιακές διαταραχές.

Σχεδιασμός και στάθμιση ψυχομετρικού εργαλείου: Πρόκειται για τον σχεδιασμό ενός ψυχομετρικού εργαλείου για τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας, το οποίο θα στοχεύει στον πρώιμο εντοπισμό τυχόν διαταραχών ή καθυστερήσεων με στόχο την πρόληψη δυσμενών συνεπειών στην μεταγενέστερη ακαδημαϊκή πορεία, αλλά και γενικότερη ανάπτυξη των παιδιών.

Δημιουργία ομάδων συμβουλευτικής γονέων: Οι γονείς, θα συμμετέχουν και αυτοί στο πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους για θέματα ανάπτυξης των παιδιών.

Θα υπάρχουν δράσεις που εστιάζουν στην επαγγελματική ανάπτυξη και ψυχολογική ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας, ενώ θα υπάρχουν και ομάδες αναστοχαστικής εποπτείας, οι οποίες θα στηρίξουν την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ παιδαγωγών, την ανταλλαγή γνώσεων, ανησυχιών, δυσκολιών και προκλήσεων, και την επαγγελματική ανάπτυξη του παιδαγωγικού προσωπικού.

Επίσης, θα υπάρξουν δάσεις που προάγουν την υποστήριξη και ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα διαχείρισης δυσφορικών συναισθημάτων που απορρέουν από τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του επαγγέλματος, και την αποτελεσματική εφαρμογή στρατηγικών αυτοφροντίδας.

Σε δήλωση της, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη επεσήμανε πως «για πρώτη φορά δημιουργούμε στην Ελλάδα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδαγωγών που εργάζονται σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς ώστε να προάγουμε την ανάπτυξή των παιδιών στα τέσσερα πρώτα πιο κρίσιμα χρόνια της ζωής. Για έμενα έχει μεγάλη βαρύτητα ότι αυτή η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα με το τμήμα Πρώιμης Παιδικής Αγωγής και Φροντίδας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Το 2025 αποτελεί βασική μας προτεραιότητα η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί και αυτό αποτελεί μέρος ενός στρατηγικού σχεδίου για την υποστήριξη της πολύπλευρης και ολιστικής ανάπτυξης των παιδιών έως και 4 ετών. Κυρίοι πυλώνες του στρατηγικού μας σχεδιασμού είναι επίσης η συνεργασία μας με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας για τη δημιουργία παιδαγωγικού προγράμματος στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και φυσικά το Πιλοτικό Πρόγραμμα Παιδικής Πρώιμης. Aυτά τα τρία έργα είναι κομβικής σημασίας για το μέλλον των παιδιών μας».

Από την πλευρά του, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Παναγιώτης Ε. Καλδής, υπογράμμισε ότι «η ολιστική προσέγγιση που θα επιχειρηθεί μέσα από το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετάβαση σε ένα σύγχρονο και ποιοτικότερο πλαίσιο λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και υποστήριξης της οικογένειας καθώς και της ανάσχεσης της υπογεννητικότητας στη χώρα».

Ο επιστημονικά υπεύθυνος του έργου καθηγητής Κωνσταντίνος Πετρογιάννης σε δήλωσή του επεσήμανε ότι «το έργο που υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής αποτελεί μια καινοτόμο πρωτοβουλία για την ενίσχυση της ποιότητας στην προσχολική αγωγή και φροντίδα στην Ελλάδα. Στόχος μας είναι η ολιστική υποστήριξη της ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας, μέσα από την πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών με εστίαση στη γνωστική ανάπτυξη, την παροχή ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων για παιδαγωγούς και γονείς, καθώς και τη διαμόρφωση τεκμηριωμένων προτάσεων για τη βελτίωση των υπηρεσιών προσχολικής αγωγής. Το πρόγραμμα αποτελεί σταθμό στην ιστορία των δομών αγωγής και φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικία καθώς είναι η πρώτη φορά που χρηματοδοτείται και εφαρμόζεται ένα τέτοιο έργο».