Θεέ μου, δώσε μου τη γαλήνη να αποδεχθώ τα πράγματα που δεν μπορώ να αλλάξω», έγραψε η ηθοποιός Τζέιμι Λι Κέρτις για την απόφασή της να εγκαταλείψει τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης X (πρώην Twitter), όπως έχουν κάνει και άλλα πολλά γνωστά ονόματα του καλλιτεχνικού, πολιτιστικού και δημοσιογραφικού χώρου, καταγγέλλοντας «δεξιά ρητορική, παραπληροφόρηση και έλλειψη μετριοπάθειας».
«Προσπάθησα να μείνω, αλλά η ατμόσφαιρα έγινε πολύ τοξική», είχε γράψει από την πλευρά του ο συγγραφέας Στίβεν Κινγκ.
Το X-odus (από το γράμμα Χ και τη βιβλική λέξη «Εξοδος») ή X-it (δεύτερο συνθετικό τη λέξη Exit), όπως χαρακτηρίζεται αυτό το μαζικό κίνημα απομάκρυνσης από την πλατφόρμα του Ελον Μασκ, μέχρι στιγμής απαριθμεί 60.000 άτομα που απενεργοποιούν τους λογαριασμούς τους κατά μέσο όρο κάθε μέρα.
Αυτή η αλλαγή πλήττει σε κάποιο βαθμό πολλούς εργαζόμενους, οι οποίοι μέσω του Χ είχαν δημιουργήσει δίκτυα ανταλλαγής πληροφοριών και ιδεών. Στα επαγγέλματα αυτά περιλαμβάνονται δάσκαλοι (με hastag #edutwitter) και γιατροί (#medicaltwitter). Επίσης δινόταν η δυνατότητα σε ελεύθερους επαγγελματίες να προωθήσουν τη δουλειά τους, να διαφημιστούν και να δικτυωθούν. Τώρα, καθώς πολλοί εγκαταλείπουν ένα μέσο που έδινε ευκαιρίες σταδιοδρομίας, αναρωτιούνται πού αλλού μπορούν να βρουν τα οφέλη που προσφέρει το Χ.
Μεγάλοι οργανισμοί, όπως οι Balenciaga και ο Guardian έχουν επίσης απομακρυνθεί από το Χ. Σε κύριο άρθρο της, η εφημερίδα ανέφερε ότι οι προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ υπογράμμισαν αυτό που πίστευε από καιρό: ότι «το X είναι μια τοξική πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης και ο ιδιοκτήτης της, Ελον Μασκ, χρησιμοποίησε την επιρροή της για να διαμορφώσει τον πολιτικό λόγο». Οι υποστηρικτές του Χ απάντησαν ότι όλα αυτά δεν είναι τίποτα περισσότερο από «εκρήξεις θυμού» των προοδευτικών. Το Χ δεν απάντησε στο αίτημα για σχολιασμό.
O Τζέιμς Ο’Μπράιεν, συγγραφέας και παρουσιαστής στο ραδιόφωνο του LBC, είπε ότι το X έχει γίνει λιγότερο παραγωγικό, με λίγες καλοπροαίρετες απαντήσεις και «“σκουπίδια” που εμφανίζονταν πρώτα έναντι θέσεων και ανθρώπων που μπορεί να βρίσκει κάποιος πραγματικά ενδιαφέροντες». Τώρα δημοσιεύει πιο συχνά στο Bluesky, μια πλατφόρμα που έχει επωφεληθεί από την αποχώρηση χρηστών από το X.
Ο Ρετ Μπάτλερ, διευθύνων σύμβουλος της Mongabay, μιας μη κερδοσκοπικής περιβαλλοντικής οργάνωσης, λέει ότι άρχισε να βλέπει μειωμένες αποδόσεις από το Twitter τον Νοέμβριο του 2022, έναν μήνα αφότου το αγόρασε ο Μασκ, ενώ υπήρχαν «περισσότερες αρνητικές αλληλεπιδράσεις, καταγγελίες για μεροληψία και άλλες προκλητικές αναφορές» που «κατέστησαν την πλατφόρμα λιγότερο ανεκτή για το προσωπικό που τη διαχειρίζεται».
Το LinkedIn έχει αναδειχθεί επίσης ως προτιμώμενη εναλλακτική. «Ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός, δίνουμε προτεραιότητα στην κατανόηση του ποιος καταναλώνει τις αναφορές μας και πώς χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες, αντί να εστιάζουμε αποκλειστικά στους αριθμούς επισκεψιμότητας», λέει ο Μπάτλερ.
«Ενθαρρύνει τον οργισμένο λόγο»
Η Τατιάνα Πράουελ, ογκολόγος, χρησιμοποιούσε το Χ για να μοιραστεί γνώσεις σχετικά με τον καρκίνο. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το χρησιμοποίησε για να επισημάνει τα αναδυόμενα δεδομένα, βοηθώντας «κοινό και συναδέλφους να παραμείνουν ενημερωμένοι». Συνίδρυσε το Healthcare Workers vs Hunger (@HCWvsHunger) έναν φιλικό διαγωνισμό που συγκέντρωσε περισσότερα από 2,3 εκατομμύρια δολάρια για τράπεζες τροφίμων. Τώρα στράφηκε και στο Bluesky. «Αισθάνεται περισσότερο, όπως έκανε το Twitter πριν από αρκετά χρόνια. Οι ανταλλαγές ήταν πιο παραγωγικές και η ατμόσφαιρα πιο θετική», λέει. Ωστόσο, θα παραμείνει στο X, επειδή και εκεί «οι άνθρωποι αξίζουν αξιόπιστες, ισορροπημένες, κατανοητές πληροφορίες για την επιστήμη και την υγεία».
Η αστυνομία της Βόρειας Ουαλίας αποχώρησε επίσης από το Χ, καθώς όπως είπε «γινόταν όλο και πιο δύσκολο» να κοινοποιεί έγκαιρες, πραγματικές και σχετικές πληροφορίες».
Ο Βρετανός βουλευτής Πάτρικ Χάρλεϊ πιστεύει ότι ο Χ προωθεί τώρα «μια ατζέντα αντίθετη με τις αξίες του βρετανικού λαού, μόνο και μόνο για να ενθαρρύνει τα κλικ μέσω του οργισμένου λόγου». Για τον λόγο αυτό, θεωρεί το Facebook και το Nextdoor πιο χρήσιμα για να προσεγγίσει τους ψηφοφόρους, αλλά και το Bluesky.
«Ενας ωκεανός βρομιάς»
«Η αίσθησή μου είναι ότι η τοξική φύση του X λειτουργεί ενάντια στην επιθυμία να μεταδοθεί χαρά μέσω της ανάγνωσης», σύμφωνα με τον Τζόνι Γέλερ, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ταλέντων Curtis Brown GROUP, που είναι μεταξύ αυτών που πιστεύουν ότι το Χ δεν είναι κατάλληλο για να προωθούν τη δουλειά τους δημιουργικοί άνθρωποι.
Ο συγγραφέας Τζον Νίβεν λέει: «Η χρήση του για ροή ειδήσεων και την προώθηση βιβλίων δεν μπορεί να περιγραφεί παρά σαν να βαδίζεις σε έναν ωκεανό βρομιάς».
O κωμικός συγγραφέας Τζον Χάρβεϊ πιστεύει ότι η πλημμύρα «ανεπιθύμητου περιεχομένου» επέδρασε αρνητικά στη δικτύωση και τη δημιουργία ιδεών. «Καθώς ο αλγόριθμος γινόταν πιο καταστροφικός, έβλεπα πολύ περισσότερα tweets από χρήστες που δεν ακολουθούσα».
Ποιοι δεν φεύγουν
Πολλοί πάντως παραμένουν στο Χ, φοβούμενοι ότι η εύρεση κοινού και ευκαιριών μπορεί να είναι πιο δύσκολη σε άλλες πλατφόρμες. Η fashion blogger Καμίλ Τσαριέρ, η οποία έχει περισσότερους από 1 εκατομμύριο followers στο Instagram, βγήκε από το X μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ, αν και έτσι έχασε μια πλατφόρμα που βασίζεται σε κείμενο. «Στο Instagram, νιώθω σαν fashion girl influencer. Στο X, μπόρεσα να συνδεθώ με άτομα που δεν με έβλεπαν έτσι», λέει.
Σίγουρα υπάρχουν απώλειες, σύμφωνα με τον Χάρβεϊ. «Οσο και αν το Bluesky δείχνει να είναι μια νέα αρχή για πολλούς, υπάρχει πιθανώς ένα τίμημα που πρέπει να πληρωθεί εάν όλα τα διαφορετικά τμήματα της κοινωνίας αποσυρθούν στον ασφαλή χώρο τους».
Πηγή: Financial Times