Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στη συρρίκνωση των παραλιών, με απώλεια της αξιοποιήσιμης άμμου που είναι διαθέσιμη για τους παραθεριστές. «Αυτό το πρόβλημα απαιτεί σημαντικές οικονομικές επενδύσεις κάθε τρία ή τέσσερα χρόνια για την επισκευή των παραλιών και των περιπάτων», λέει ο Jorge.

Η ισπανική κυβέρνηση έχει δηλώσει εδώ και δεκαετίες ότι η ακτογραμμή της χώρας υποφέρει από τη «γενικευμένη διαδικασία της παράκτιας οπισθοδρόμησης» και έχει επενδύσει εκατομμύρια για την αντικατάσταση της άμμου στις υποβαθμισμένες παραλίες. Αλλά μακροπρόθεσμα, προειδοποιεί ότι δεν θα είναι δυνατόν να ανταποκριθεί στα αιτήματα όλων των δήμων που ζητούν τέτοια βοήθεια.

Και το θέμα δεν έχει ακόμη τελειώσει. «Ορισμένα συντηρητικά μοντέλα υποθέτουν ότι η στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί από μισό έως ένα μέτρο μέχρι το τέλος του αιώνα», λέει ο Markus. «Ωστόσο, αυτές οι εκτιμήσεις δεν περιλαμβάνουν ορισμένους παράγοντες που δεν είναι καλά κατανοητοί – για παράδειγμα, τον αντίκτυπο του λιωσίματος των πάγων της Ανταρκτικής. Έτσι, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τις προβλεπόμενες αυξήσεις».

Ποιες ισπανικές παραλίες είναι πιο ευάλωτες στην παράκτια διάβρωση;

Σε ολόκληρη τη βορειοανατολική Ισπανία, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας και οι χειμερινές καταιγίδες έχουν κατατρώξει την ακτογραμμή. Μια έκθεση της περιφερειακής κυβέρνησης του 2017 υποδεικνύει ότι 164 χιλιόμετρα της ακτογραμμής της περιοχής – από τα συνολικά 218 χιλιόμετρα που μελετήθηκαν – διατρέχουν υψηλό ή πολύ υψηλό κίνδυνο διάβρωσης. Οι μισές από τις παραλίες αναμένεται να «επιδεινωθούν».

Στη Βαρκελώνη, της οποίας οι τεχνητές παραλίες εγκαταστάθηκαν πριν από 30 χρόνια, όταν η πόλη φιλοξενούσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1992, η κατάσταση είναι ακόμη πιο κρίσιμη.

Οκτώ στις εννέα παραλίες διατρέχουν υψηλό κίνδυνο από τις θαλάσσιες καταιγίδες. Η πόλη προειδοποιεί ήδη ότι ορισμένες μπορεί να εξαφανιστούν εντελώς.

«Η Sant Sebastià θα μπορούσε σχεδόν να εξαφανιστεί στα χειρότερα σενάρια, ενώ οι υπόλοιπες θα μπορούσαν να υποστούν μειώσεις μεταξύ 30 και 46%», αναφέρεται στο Σχέδιο για το Κλίμα 2018-2030 του Δημαρχείου της Βαρκελώνης.

Από τα 700.000 κυβικά μέτρα άμμου που έστειλε η ισπανική κυβέρνηση στις ακτές της επαρχίας της Βαρκελώνης το 2010, το 70% έχει έκτοτε εξαφανιστεί. Η πόλη εκτιμά ότι 30.000 κυβικά μέτρα άμμου παρασύρονται κάθε χρόνο.

Κοιτάζοντας μπροστά, η Βαρκελώνη συγκέντρωσε μια ομάδα εμπειρογνωμόνων για να μελετήσει το μέλλον των παραλιών. Εν τω μεταξύ, η πρακτική της αντικατάστασης της άμμου θεωρείται όλο και περισσότερο ως σπατάλη χρημάτων και επιβλαβής για το περιβάλλον.

Πώς θα επηρεάσει η διάβρωση των ακτών τον τουρισμό στην Ισπανία;

Η διάβρωση των ακτών θα μπορούσε να έχει ανησυχητικές συνέπειες για τον ισπανικό τουρισμό, ο οποίος σήμερα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 13% του ΑΕΠ και της απασχόλησης στην Ισπανία και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις παραλίες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC) έχει ήδη αναφέρει ότι το 2023 η τουριστική συχνότητα στη Μεσόγειο θα μειωθεί κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, λόγω της κλιματικής αλλαγής και των ακραίων καιρικών φαινομένων.

Και η Ισπανία πρόκειται να είναι μία από τις χώρες της ΕΕ που θα επηρεαστούν περισσότερο στο μέλλον, σύμφωνα με έκθεση για τον «Περιφερειακό αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής στην ευρωπαϊκή τουριστική ζήτηση» που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι.

Σε ένα σενάριο αύξησης της θερμοκρασίας κατά 3°C σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα, η τουριστική ζήτηση θα μπορούσε να μειωθεί κατά σχεδόν 10% – ή περισσότερο από 15% σε ένα σενάριο στους 4°C, αναφέρει η έκθεση.

naftemporiki.gr