Ένα ακόμη μήνυμα συναγερμού προς τις ασφαλιστικές και τον κίνδυνο που αντιμετωπίζουν από τις διαρκείς αυξήσεις στα ασφάλιστρα Υγείας γεγονός που φέρνει σε αδιέξοδο τους καταναλωτές και οδηγεί  σε ακυρώσεις συμβολαίων, έρχεται από τον Συνήγορο του Καταναλωτή.

Στην ετήσια έκθεση https://www.synigoroskatanaloti.gr/el/etisia-ekthesi-2023 που κατατέθηκε στην Βουλή διαφαίνεται το πρόβλημα, άμεσα και έμμεσα, των ανατιμήσεων και την βλάβη που επιφέρουν και στους πολίτες και στην ιδιωτική ασφάλιση. Διότι δεν είναι μόνο τα ισόβια αλλά και τα ετησίως ανανεούμενα προγράμματα που πλήττονται από τις ανατιμήσεις με αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά. Στην ετήσια έκθεση πεπραγμένων 2023 του ΣτΚ  επισημαίνεται η αύξηση των καταγγελιών σε βάρος ασφαλιστικών εταιρειών, με κύριο αίτημα τον έλεγχο και την ακύρωση καταχρηστικών αυξήσεων στα ασφάλιστρα.

I.E.B

Τι αναφέρει συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Καταναλωτή στην ενότητα για τις ασφαλιστικές εταιρείες :

“Ασφαλιστικές εταιρείες”

Ζήτημα με ιδιαίτερη σημασία για χιλιάδες καταναλωτές, το οποίο εξακολούθησε να απασχολεί έντονα την Αρχή μας και το 2023, είναι η προσθήκη στον ν. 2251/1994 διάταξης για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων σε ασφαλιστικές συμβάσεις, παρά τις επιφυλάξεις που αναλυτικά έχουν διατυπωθεί από την πλευρά μας κατά το παρελθόν (βλ. υπ’ αριθ. πρωτ. 50617/21-10-2020 επιστολή ΣτΚ στον Υπουργό Ανάπτυξης).

Το πρόβλημα είναι ότι με τη συγκεκριμένη διάταξη, που στην ουσία απομειώνει την προστασία των καταναλωτών, πραγματοποιείται αυθαίρετη παρέμβαση σε υφιστάμενες, μακροχρόνιες ασφαλιστικές συμβάσεις, μεταβάλλοντας επί τα χείρω τη θέση των ασφαλισμένων, αφού τους υποχρεώνει σε υπέρογκες αυξήσεις και, εμμέσως, σε καταγγελία των συμβάσεων αυτών, τις οποίες με πολύ προσπάθεια και συνετή οικονομική διαχείριση είχαν καταφέρει επί χρόνια να διατηρήσουν.

Έκτοτε και μέχρι σήμερα, οι καταγγελίες σε βάρος των ασφαλιστικών εταιρειών που δέχεται ο Συνήγορος του Καταναλωτή σημειώνουν κατακόρυφη αύξηση, με κύριο αίτημα τον έλεγχο και την ακύρωση καταχρηστικών αυξήσεων στα ασφάλιστρα, ενώ παράλληλα παρατηρείται η τάση από πλευράς των ασφαλιστικών εταιρειών να εγκαταλείπουν σταδιακά τα ισόβια ασφαλιστήρια ζωής και να τα αντικαθιστούν με ετήσια συμβόλαια. 

Να σημειωθεί ότι πέραν του άνω θέματος ο ΣτΚ αναφέρει και περιπτώσεις επιτυχούς διαμεσολάβησης σε ειδικά θέματα οι οποίες έχουν ως εξής: 

“Σε ό,τι αφορά το πεδίο της επιτυχούς διαμεσολάβησης της Αρχής μας σε υποθέσεις καταναλωτών με ασφαλιστικές εταιρείες, σε μία χαρακτηριστική περίπτωση καταβλήθηκε σε ασφαλισμένη η προβλεπόμενη αποζημίωση λόγω γυναικολογικής επέμβασης, την οποία (αποζημίωση) η εταιρεία καθυστερούσε με το πρόσχημα της προσκόμισης ιατρικής εξέτασης, που όμως δεν υφίστατο.

Σε άλλη περίπτωση, καταβλήθηκε επίδομα τοκετού σε ασφαλισμένη που απέκτησε τέκνο μέσω παρένθετης μητέρας. Στη συγκεκριμένη υπόθεση, η εταιρεία επικαλέστηκε ότι η παροχή του εν λόγω επιδόματος προβλέπεται σε περίπτωση υποβολής του ασφαλισμένου προσώπου σε διαδικασία τοκετού (δηλαδή, η κάλυψη προϋποθέτει ιατρική κατάσταση που συντρέχει στο πρόσωπο του ίδιου του ασφαλισμένου προσώπου και όχι τρίτου προσώπου μη ασφαλισμένου, για το οποίο η εταιρεία δεν έχει εισπράξει ασφάλιστρο).

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή κάλεσε την εταιρεία να επανεξετάσει τη θέση της, τονίζοντας τη σημασία του κοινωνικού έργου που επιτελούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, αφού σκοπός σύναψης μίας σύμβασης ιδιωτικής ασφάλισης είναι, μεταξύ άλλων, η δημιουργία αισθήματος ασφάλειας στον ασφαλισμένο. Το επίδομα τοκετού είναι μία παροχή για τη διευκόλυνση της μητρότητας και η ανακούφιση από τα έξοδά του αφορούν στην ασφαλισμένη που πληρώνει τη σχετική κάλυψη και είναι η νόμιμη μητέρα του τέκνου”.