Πόντους επιβράβευσης, που θα «μεταφράζονται» σε οικονομικά κίνητρα για την επιλογή βιώσιμων μετακινήσεων μέσα στην πόλη, αναμένεται να δίδει στους Θεσσαλονικείς η έξυπνη εφαρμογή που σχεδιάζουν τα ινστιτούτα Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) και Πληροφορικής & Τηλεματικής (ΙΠΤΗΛ) του Εθνικού Κέντρου ‘Ερευνας και Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου UPPER. Με πολύ απλά λόγια, με βάση τον σχεδιασμό, οι Θεσσαλονικείς που θα έχουν εγκατεστημένη στο κινητό τους την εφαρμογή, θα ανταμείβονται αν αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν λεωφορείο, πατίνι ή ποδήλατο ή να περπατήσουν προς τον προορισμό τους. Ανάλογα με την απόσταση που θα διανύουν, η εφαρμογή θα τους αποδίδει πόντους, που αντιστοιχούν σε κάποιο δώρο. Η αντιστοίχιση πόντων θα είναι κλιμακωτή, για παράδειγμα 100 πόντοι θα μπορούσαν να αντιστοιχούν σε έναν καφέ, ενώ 300 σε ένα γεύμα.
Ο ακριβής τύπος των κινήτρων -που θα μπορούσαν ακόμα να περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων εκπτώσεις σε κόμιστρα, στο σούπερ μάρκετ, σε θέατρα και καταναλωτικά προϊόντα, αλλά και δωρεές- θα αποφασιστεί πάντως έπειτα από έρευνα https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/UPPER_PT_Micromobility_incentives που «τρέχει» μέχρι τις 11 Μαρτίου, στην οποία οι Θεσσαλονικείς καλούνται να δηλώσουν τις συνήθειες στις μετακινήσεις τους, αλλά και το είδος της επιβράβευσης που βρίσκουν πιο δελεαστική. Οι απαντήσεις των κατοίκων της πόλης θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ερευνητικούς σκοπούς, ενώ η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου γίνεται ανώνυμα και οι απαντήσεις υποβάλλονται σε επεξεργασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) και τον Ν. 4624/2019.
«Το έργο UPPER χρηματοδοτείται από το Horizon και συγκεκριμένα από τη λεγόμενη “Aποστολή Cities” (“Mission Cities”), στο πλαίσιο της οποίας 100 πόλεις (σ.σ. μεταξύ των οποίων έξι ελληνικές) επιλέχθηκαν για να γίνουν κλιματικά ουδέτερες και έξυπνες ώς το 2030. Στο έργο μετέχουν συνολικά 40 εταίροι, συμπεριλαμβανομένων και 10 ευρωπαϊκών πόλεων, μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη, εκπροσωπούμενη από το ΙΜΕΤ, το ΙΠΤΗΛ και τον ΟΣΕΘ. Στο πλαίσιο του έργου, πρόκειται να εφαρμοστούν 84 μέτρα για την αστική κινητικότητα, εκ των οποίων τα 10 στη Θεσσαλονίκη» γνωστοποίησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Άννη Κορτσάρη, επιστημονική συνεργάτιδα στο ΙΜΕΤ και επικεφαλής του Εργαστηρίου για τα Πολυτροπικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα Μεταφορών και Υπηρεσίες. Στο ερώτημα δε, πότε θα είναι έτοιμη η πλατφόρμα, απαντά ότι η επίδειξη των μέτρων του UPPER αρχίζει στις αρχές του 2025, οπότε μια πρώτη μορφή της θα είναι διαθέσιμη τότε.
Όσον αφορά στο πώς θα πιστοποιείται ότι οι πολίτες έχουν όντως επιλέξει ένα βιώσιμο μέσο για τη μετακίνησή τους, ώστε να λαμβάνουν τους αντίστοιχους πόντους ανταμοιβής, η ομάδα έργου του ΕΚΕΤΑ επισημαίνει ότι βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού των απαιτούμενων αλγορίθμων, οι οποίοι θα αξιοποιούν δεδομένα αισθητήρων των κινητών τηλεφώνων, δίνοντας σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερη έμφαση στον σεβασμό των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και τηρώντας απόλυτα τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον GDPR. Παράλληλα, εξετάζονται και αξιολογούνται βέλτιστες πρακτικές από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, στις οποίες έχουν εφαρμοστεί αντίστοιχες ψηφιακές εφαρμογές. Ερωτηθείσα αν γίνονται ήδη οι επαφές με τους φορείς όπως ο ΟΑΣΘ και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις για τους πόντους επιβράβευσης, απαντά ότι ο ΣΑΣΘ μετέχει κι αυτός στο έργο, ενώ το Ινστιτούτο έχει συνεργασία με εταιρείες μικροκινητικότητας. Οι δέκα πόλεις που συμμετέχουν στο έργο, το οποίο εκκίνησε τον Ιανουάριο του 2023 και ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο του 2026, είναι οι εξής: Βαλένθια, Ρώμη, Βερσαλλίες Grand Parc – Île de France, Όσλο, Μάνχαϊμ, Λισαβόνα, Λέβεν, Βουδαπέστη, Θεσσαλονίκη και Ανόβερο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ